دلایل شکستن شیشه سکوریت

بله شیشه سکوریت می‌شکند. شاید عجیب باشد اما این واقعیت است. شیشه سکوریت که با عنوان شیشه نشکن نیز یاد می‌شود، مقاوم ترین نوع شیشه‌ای است که تا کنون ساخته شده است. در واقع یکی از مهم ترین امتیازات و دلایلی محبوبیت شیشه های سکوریت، مقاومت و استحکام مخصوص آن‌ها در مقابل ضربات و فشار های وارد شده است. با این وجود این شیشه ها نیز با وجود مقاومت بالا، تحت شرایطی خاص می‌توانند بشکنند.

آیا شیشه سکوریت می‌شکند؟  

با پیشرفت تکنولوژی در صنعت ساخت شیشه، امروزه شاهد ساخت شیشه‌هایی بسیار محکم و مقاوم هستیم که از آن‌ها می‌توان به شیشه سکوریت و شیشه لمینت اشاره کرد. با این وجود این شیشه‌ها هنوز هم ماهیت اصلی خود که شکنندگی است را حفظ کرده‌اند. در حقیقت شیشه سکوریت ابتدا یک شیشه ساده است که پس از برش در اندازه‌های مورد نیاز، وارد کوره هایی مخصوص شده و در آن جا دچار شوک دمایی می‌شود. همین شوک موجب ایجاد مقاومت زیاد در ساختار شیشه خواهد شد.

امروزه از شیشه سکوریت‌ها در فضاهای مختلفی می‌توان استفاده کرد. امروزه یکی از شروط اصلی دریافت پایان کار برای یک ساختمان، استفاده از شیشه سکوریت در آن است. چرا که این شیشه‌ها موجب صرفه جویی در مصرف انرژی می‌شوند و همچنین زیبایی بسیار منحصر به فردی نیز به دکوراسیون فضا می‌دهند. از شیشه سکوریت هم می‌توان در طراحی نمای داخلی و خارجی ساختمان‌های تجاری، اداری و مسکونی استفاده کرد.

با این که شیشه سکوریت به سادگی با ضربه، وزنه سنگین یا حرارت بالا شکسته نمی‌شود اما به این معنی نیست که شیشه سکوریت هیچ گاه دچار شکستگی و آسیب نخواهد شد. در واقع یکی از معایب استفاده از این محصول شکستن آن است که با تعویض به موقع آن می‌توان از آسیب‌های بیشتر پیشگیری کرد.

 

شیشه سکوریت چیست؟

شیشه سکوریت (Tempered Securit Glass) شیشه‌ای با مقاومت بالا است که با نام هایی چون شیشه نشکن و یا شیشه میرال هم شناخته می‌شود. این شنوع شیشه در مقابل ضربات فیزیکی و تنش‌های حرارتی نسبت به شیشه‌های معمولی 4 برابر مقاوم تر است.

با این وجود شیشه سکوریت به نحو خاصی می‌شکند و شکست آن با شیشه‌های معمولی متفاوت است. شیشه سکوریت پس از شکستن به تکه های کوچک تبدیل می شود که فاقد لبه های تیز و برنده هستند و اصلا خطرناک نیستند.

شیشه سکوریت در زندگی ما بسیار پر کاربرد است و از آن در تهیه شیشه درب و پنجره، آشپزخانه، اتومبیل، گوشی موبایل و نمای ساختمان و… استفاده می‌شود.

 

تفاوت شکسته شدن شیشه سکوریت و شیشه معمولی

شکستن شیشه سکوریت

شیشه همواره در ذهن ما تداعی کننده جسمی شکننده و حساس است که البته شیشه سکوریت نیز از این قضیه مستثنی نیست. با این حال شکستن شیشه سکوریت با شیشه‌های معمولی متفاوت است. به این صورت که شیشه سکوریت با ضربه‌های معمولی و به سادگی نمی‌شکند؛ چرا که لایه‌های آن به دلیل نحوه تولید خاص خود، از چسبندگی و استحکام بالایی برخوردار هستند. علاوه بر این شیشه سکوریت پس از شکسته شدن به قطعاتی ریز و غیر برّنده تبدیل خواهند شد و خطر زیادی به مانند شیشه‌های معمولی برای افراد ندارند.

 

دلایل شکستن شیشه سکوریت

با این که شیشه سکوریت به مقاومت و استقامت بالا معروف است و تا کنون شیشه‌ای به قدرت آن وجود نداشته، اما باز هم امکان آسیب پذیری و شکستن آن وجود دارد و می‌تواند خسارت‌هایی نیز به وجود آورد. با لین وجود این شیشه در هنگام شکستن به اندازه‌ شیشه‌های معمولی خرد نمی‌شود و از این رو احتمال آسیب دیدگی با شکستن این نوع شیشه تا حد زیادی کاهش می‌یابد. از مهم ترین دلایل شکستن شیشه سکوریت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تراش نادرست بر روی شیشه

با توجه به این نکته که پیش از تبدیل شیشه به نوع سکوریت، تراشکاری و سوراخکاری های لازم بر روی آن انجام می‌گیرد، هر چه که این مرحله از دقت بالایی برخوردار باشد، در نتیجه شیشه نیز عمر و دوام بالایی خواهد داشت.

برش شیشه سکوریت

از این رو پیش از فرآیند سکوریت کردن، باید دقت شود زمانی که از دستگاه های برش برای ایجاد سوراخ استفاده می شود، هیچ نوع خطا و انحرافی صورت نگیرد تا هر دو سوی سوراخ ایجاد شده به نقطه تلاقی یکدیگر برخورد نمایند. علاوه بر این سوراخ ها بهتر است که دارای سطحی بدون برجستگی و صاف باشند؛ چرا که در غیر این صورت، فشار وارد شده می‌تواند به شیشه آسیب بزند. به همین جهت پیشنهاد ما به شما استفاده از خدمات متخصصان متبحر و ماهر است تا هم از خطرات و هم هزینه‌ی اضافی در آینده مصون شوید.

  • آسیب دیدن لبه های شیشه

می‌توان گفت که آسیب پذیرترین بخش شیشه سکوریت، لبه‌های آن است، به نحوی که در اثر برخورد و ضربه‌ای شدید به لبه‌ها ابتدا لبه‌ها شکسته و سپس ترم آن‌ها در کل شیشه پخش خواهد شد؛ در نتیجه شیشه خواهد شکست. از این رو، اغلب لبه‌های شیشه سکوریت را با یراق آلات مخصوص مهار می‌کنند تا در مقابل ضربه مقاوم شوند و به سادگی شکسته نشوند.

به عنوان مثال درب‌های کشویی اگر به خوبی و درست باز و بسته نشوند و در داخل ریل و سپر پلاستیکی خود قرار نگیرند، احتمال شکستن شیشه سکوریت بالا خواهد رفت، چرا که این درب‌ها چندین بار باز و بسته خواهند شد و در صورت برخورد لبه انتهایی شیشه به دیوار، لبه‌های شیشه سکوریت آسیب دیده و خواهد شکست. در کنار آسیب دیدن لبه‌ها، ضربه‌های محکم به مرکز شیشه نیز در مواردی می‌تواند منجر به شکستن شیشه سکوریت شود. 

  • وجود ناخالصی در بافت شیشه

یکی دیگر از علل شکست شیشه سکوریت وجود ناخالصی در آن است. از معروف‌ترین ناخالصی در شیشه سکوریت می‌توان به سولفید نیکل اشاره کرد. در ابتدا اندازه ی این ناخالصی بسیار ریز و کوچک است اما با گذشت زمان اندازه ی آن بزرگتر شده و منجر به شکستگی شیشه خواهد شد. از این رو سعی کنید تا در انتخاب شیشه و ترکیبات اولیه آن دقت لازم را به خرج دهید تا احتمال شکستگی ام نیز به حداقل برسد.

  • تنش های درونی در شیشه

یکی از علل شایع شکست شیشه سکوریت، تنش های درونی آن در اثر عواملی همچون شوک های گرمایی، تغییر شرایط دمایی یا تکانه های حرارتی آن است. این مورد بیشتر برای شیشه‌هایی که در حمام به کار می‌روند، صدق می‌کند. چرا که گاهی اوقات دمای حمام به سرعت تغییر می‌کند و همین باعث آسیب رسیدن به شیشه می‌شود. در واقع مقصود ما از تغییر شرایط دمایی، تغییرات ناگهانی و بسیار شدید است.

یکی دیگر از انواع تنش درونی در اثر استفاده نامناسب از این شیشه‌ها رخ می‌دهد. به عنوان مثال یک درب کشویی از جنس شیشه سکوریت را در نظر بگیرید. در صورتی که آن را به درستی باز و بسته نکنید، فشار زیادی به آن وارد نمایید و یا به جای کشویی باز و بسته کردن آن را هل داده و با ضربه زدن باز کنید، بخش های آسیب پذیر آن همچون دستگیره و لولا دچار تنش داخلی شده و در نهایت منجر به شکستن شیشه خواهید شد.

  • نصب نادرست شیشه

یکی دیگر از عواملی که منجر به شکسته شدن شیشه سکوریت می‌شود، نصب نادرست آن توسط نصابان است. به عنوان نمونه در صورتی که نصاب بر روی لبه های شیشه بست به کار نبرد و یا در ریل درب‌های کشویی سپر قرار ندهد، باعث خواهد شد تا شیشه خیلی زود آسیب دیده و بشکند. از این رو دقت کنید تا در هنگام نصب شیشه سکوریت، در لبه‌های شیشه بست قرار داده شود تا با برخورد شیشه با سرامیک و یا دیگر اشیای موجود در محیط، شیشه سکوریت آسیب نبیند.

شما می‌توانید سفارشات نصب و ساخت شیشه سکوریت خود را به ما بسپارید تا متخصصان باتجربه‌ ما در کمترین زمان ممکن برای نصب آن‌ها حاضر شوند. ایمنی و کیفیت بالا و جلوگیری از حوادث، از اهداف اصلی ما به شمار می‌روند.

  • خودکشی شیشه 

یکی از اصطلاحات اصلی رایج در زمینه ساخت و تولید شیشه، خودکشی شیشه سکوریت است. این اتفاق در بسیاری از اوقات می‌تواند بدون هیچ گونه ضربه یا حرارت بالایی رخ دهد. در واقع از مهم ترین دلایل خودکشی شیشه می‌توان به وجود ناخالصی در ساختار شیشه، ایجاد ترک در زمان نصب، تغییرات دمایی بیش از اندازه شیشه، بی‌کیفیت بودن ساختار شیشه سکوریت و بی‌دقتی در نصب اشاره کرد.

به عنوان نمونه شیشه سکوریت با آن که می‌تواند تا دمای 350 درجه سانتی گراد مقاومت کند، اما در اثر دمایی بیشتر از آن خرد خواهد شد.

‌ مطمئنا شگفت زده شده‌اید که شیشه سکوریت یا نشکن در واقع می‌تواند خیلی راحت بشکند. 20 حقیقت جالب درباره شیشه که مطمئنا نمی‌دانید!

راهکارهای جلوگیری از شکستن شیشه سکوریت

آیا شیشه سکوریت می‌شکند؟

با توجه به این که قیمت شیشه سکوریت بالا است، از این رو باید در نگهداری درست و مناسب از آن تلاش کنیم تا هم از هزینه‌ها و هم از خسارت‌ها و خطرات احتمالی در آینده جلوگیری نماییم و هم بتوانیم مدت طولانی‌تری از شیشه مورد نظر خود استفاده کنیم. برای این کار نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • شیشه سکوریت را از مراکز معتبر خریداری کنید.
  • دقت داشته باشید که لبه‌های شیشه نباید مستقیما با فلز و یراق آلات شیشه در تماس باشند. در مابین آن‌ها چسب، چوب و پلاستیک به کار ببرید.
  • در صورتی که شیشه سکوریت شکسته بود و یا ترک دارد، سریعا آن را تعویض نمایید.
  • در زمان نصب از افراد حرفه‌ای و ماهر کمک بگیرید. چرا که امکان دارد ایجاد یک ترک کوچک دلیل اصلی شکست یک شیشه سکوریت باشد!
  • در صورتی که شیشه سکوریت‌تان مستقیما با محیط بیرون تماس دارد؛ باید بدانید که اگر تفاوت دمای داخل و خارج بسیار محسوس باشد، منجر به شکسته شدن شیشه خواهد شد.
  • در استفاده از آن دقت کنید و سعی کنید تا جای ممکن از ضربه سنگین به شیشه و مخصوصاً شیشه سکوریت شکسته جلوگیری کنید.

 

تعمیر و تعویض شیشه سکوریت

توجه داشته باشید که تعمیر شیشه سکوریت به هیچ وجه ممکن نیست. شاید ترک روی شیشه سکوریت کم باشد که در این صورت می‌توان آن را به عنوان شیشه سکوریت دست دوم مورد استفاده قرار داد. اما شیشه سکوریت شکسته به هیچ عنوان قابل تعمیر نیست و باید به سرعت تعویض گردد.

برخی از انواع شیشه سکوریت لمینت شده، در زمان وارد شدن ضربه خرد می‌شوند اما فرو نمی‌ریزند. اما این عامل نباید باعث شود تا تعویض آن را به تاخیر انداخت چرا که ممکن است در موقعیت و زمانی خاص فرو بریزد و خسارت‌های زیادی به بار آورد.

آیا شیشه سکوریت می‌شکند؟

از این رو بهترین کار در زمان شکستن شیشه سکوریت آن است که به سرعت اقدام به تعویض آن کرده و البته تعویض آن را به افراد حرفه‌ای در این زمینه بسپارید؛ چرا که در زمان تعویض امکان فرو ریختن آن وجود دارد و باید موارد ایمنی به دقت رعایت شود.

در زمان تعویض شیشه شکسته با شیشه جدید دقت کنید که اندازه‌گیری‌ها را دوباره انجام دهید. چرا که همان طور که در بخش‌های قبلی اشاره شد، یکی از علت‌های خودکشی شیشه بی‌کیفیت بودن و اندازه و برش‌های آن خواهد بود.

همچنین در صورتی که نصب مجدد شیشه به واسطه تکنسین متخصص انجام نشود؛ امکان دارد که دوباره شکسته شود و هزینه‌ای دوباره بر دست شما بگذارد. به همین جهت همواره از مراکز معتبر و از کادر فنی و حرفه‌ای برای نصب محصولات خود استفاده کنید تا بتوانند خدمات پشتیبانی خوبی نیز دریافت نمایید.

دقت داشته باشید که شما می‌توانید با رعایت برخی از نکات پیش از خرید شیشه، دوام و کیفیت آن را تضمین کنید و دیگر برای تعویض آن به دردسر نیافتید. مقاله راهنمای خرید شیشه مناسب راهگشای شماست!

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x
پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن