تولید شیشه سکوریت

شیشه‌ها همواره در ذهن ما تداعی‌کننده شکنندگی و ظرافت هستند اما امروزه انسان موفق شده تا شیشه‌ای کاملا بی خطر تولید کند که به این سادگی‌ها نیز نتواند بشکند و از مقاومت بالایی برخوردار باشد. شیشه سکوریت می‌تواند در اندازه‌ها، رنگ ها و حالات مختلف تولید و ساخته شود ولی باید پیش از انتخاب و سفارش آن باید بدانید که این شیشه را به چه منظوری می‌خواهید. آیا شیشه سکوریت را برای ویترین شیشه‌ای مغازه خود می‌خواهید؟ آیا آن را به عنوان درب بالکن و با قابلیت عایق صدا و گرما می‌خواهيد؟ آیا بیشتر جنبه زیبایی برایتان اهمیت دارد یا جنبه آرامش و امنیت؟
مطمئنا متناسب با هر نیاز به یک نوع خاص از شیشه سکوریت با رنگ، طرح و ضخامت خاص احتیاج خواهید داشت. در این بین تولید شیشه سکوریت و نحوه‌ی ساخت آن از اهمیت بسیار زیادی برخودار است چرا که جنس مناسب و باکیفیت علاوه بر افزایش جلوه محیط، به سادگی نیز آسیب نخواهد دید و عمر مفید بالایی خواهد داشت.

 

شیشه سکوریت چیست؟

شیشه سکوریت یا Tempered Securit Glass، شیشه‌ای با مقاومت بالا است که با نام هایی چون شیشه نشکن و یا شیشه میرال هم در بازار شناخته می‌شود. این شیشه در مقابل ضربات فیزیکی و تنش‌های حرارتی در مقایسه با شیشه‌های معمولی 4 برابر مقاوم تر است. شیشه سکوریت یکی از شناخته کارآمدترین و رایج‌ترین مصالح در ساخت و ساز ساختمان‌های امروزی است و نام آن از سکوریت و به معنای امینت گرفته شده است.
شیشه سکوریت علاوه بر ساختمان سازی در زندگی ما بسیار پر کاربرد است و از آن در تهیه شیشه درب و پنجره، آشپزخانه، اتومبیل، گوشی موبایل و نمای ساختمان و… استفاده می‌شود.
وجه تمایز و مزیت شیشه سکوریت نسبت به شیشه های معمولی، میزان امنیت و مقاومت آن است.

شما می توانید جدیدترین قیمت شیشه سکوریت را اینجا ببنید.

تاریخچه ساخت شیشه‌های سکوریت

مخترع شیشه سکوریت

شیشه شاید در ظاهر یکی از ابداعات بشر و اختراعات او باشد اما در حقیقت این عمل سال‌ها قبل و توسط طبیعت به صورت خود به خودی انجام می‌گرفته است. انسان به مرور زمان به فرمول و فرآیند ساخت شیشه پی برد و توانست تا زندگی خود را متحول نماید. به مرور زمان صنعت شیشه‌گری به یک از ارکان اصلی در صنایع مختلف و صد البته زندگی ما تبدیل شد.
رواج شیشه‌گری از نظر تاریخی به دوران صنعتی شدن برمی‌گردد و نخستین کارخانه تولید شیشه در سال 1608 شروع به کار کرده است در حالی که اختراع و تولید شیشه سکوریت به سال 1903 برمی‌گردد.
مخترع شیشه سکوریت در حقیقت یک دانشمند فرانسوی به نام ادوارد بندریکس است که توانست در سال 1903 با استفاده از ترکیباتی خاص، شیشه‌ای تولید کند که هم در برابر حرارت و هم در مقابل ضربات فیزیکی و مکانیکی از مقاومت بالاتری برخوردار باشد.
ادوارد بندریکس با تولید شیشه‌های سکوریت ساختمانی، شیشه‌های سکوریت مخصوص خودرو و شیشه‌های ایمنی برای عینک‌ها کمک بسیار بزرگی به بشریت کرد.

 

شیوه‌ی ساخت شیشه سکوریت

شیشه سکوریت در حقیقت یک شیشه معمولی است که پس از گذراندن مراحلی مختلف مقاومت بالایی می‌گیرد و نسبت به شیشه اولیه، حدود چهار برابر استحکام بیشتری خواهد داشت. یکی از مراحل تأثیر گذار و اصلی در طی فرایند سکوریت کردن، عبور شیشه از کوره حرارتی است. کوره حرارتی در واقع مهمترین وسیله در فرآیند تولید شیشه سکوریت به شمار می‌رود.

شیشه با عبور از کوره و در اثر فشار و حرارتی مخصوص، تبديل به یک شیشه بسیار مقاوم می‌شود. در واقع سکوریت کردن یک شیشه موجب تغییر در ساختار داخلی شیشه شده و قطعات خُرد شده شیشه را ایمن خواهد کرد؛ قطعات خُرد شده شیشه سکوریت کاملا بی خطر هستند و می‌توان آن‌ها را به راحتی در دست قرار داد بدون آن که نگران برّندگی آن بود. فرآیند تولید شیشه سکوریت به ترتیب زیر خواهد بود:

1) شیشه‌ها در ابعاد و اندازه‌‌های مورد نظر برش خورده و سوراخ می‌شوند و مراحل دیاموند بر روی لبه‌ها و شستن آن‌ها انجام می‌شود؛ چرا که پس از مرحله سکوریت کردن، دیگر نمی‌توان هیچ تغییری در شیشه‌ها اعمال نمود.

برش و طراحی شیشه سکوریت

2) شیشه‌ها به واحد کنترل کیفیت منتقل شده و شیشه‌های دارای نواقصی همچون خراش، حباب، ترک‌ و… از خط تولید خارج می‌شوند.

3) شیشه‌ها پس از تأیید واحد کنترل کیفیت توسط غلتک هایی افقی به درون کوره حرارتی رفته و در دمایی بین 600 تا 700 درجه سانتی‌گراد نرم می‌شوند. با این حال نوع کوره و نوع شیشه‌ی مورد نظر در ابعاد و ضخامت های گوناگون به هم وابسته هستند. از انواع کوره‌های مورد استفاده در این زمینه می‌توان به مواردی همچون کوره خم، کوره اتوماتیک خم کن حرارتی سری، کوره کانوکشن، کوره خم دو طرفه سری، کوره تخت سری، کوره تخت دو طرفه سری و… اشاره کرد.

4) در مرحله بعدی شیشه را به سرعت و از هر دو طرف در معرض وزش هوای بسیار خنک در فر خنک‌کننده قرار می‌دهند که این کار با وجود این که چند ثانیه طول نمی‌کشد، اما سبب استحکام شیشه خواهد شد. در واقع در طی این مرحله ابتدا سطوح بیرونی شیشه خنک شده و منقبض می‌شوند و اجازه نمی‌دهند تا مرکز شیشه نیز انقباض پیدا کند. از این رو یک تنش در مرکز آن باقی خواهد ماند و به همین دلیل با یک ضربه محکم از هم پاشیده و به تکه‌های کوچک تقسیم خواهد شد.

ایجاد تنش درونی در تولید شیشه سکوریت

موارد استفاده از شیشه سکوریت

به طور کلی از شیشه سکوریت در مواردی که نیاز به مقاومت و استحکام بالایی در مقابل ایمنی و حرارت احساس می‌شود، می‌توان استفاده کرد. در واقع ایمنی بالا و خطرناک نبودن یکی از علل پرطرفدار بودن این نوع شیشه است. از کاربردهای استفاده از شیشه سکوریت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تولید شیشه سکوریت برای صنعت ساختمان سازی

از شیشه سکوریت هم در داخل و هم خارج از ساختمان می‌توان استفاده کرد اما بیش از همه از این نوع شیشه‌ها برای سازه‌های بدون قاب همچون در ورودی و یا هر مکانی که احتمال صدمه زدن به انسان را داشته باشد، استفاده می‌کنند. علاوه بر این می‌توان شیشه سکوریت را در ساخت درب و پنجره های ساختمان یا محوطه، بالکن، لابی و همچنین به عنوان پارتیشن و ویترین نیز به کار برد.

تولید شیشه سکوریت در ساختمان سازی

  • تولید شیشه سکوریت به عنوان پله و محافظ شیشه ای

امروزه تولید شیشه سکوریت علاوه بر جنبه ایمنی جنبه تزئینی و زیبایی نیز پیدا کرده است. به عنوان مثال تصور کنید که پله‌هایی از جنس شیشه دارید و برای رفت و آمد رگبر روی آن‌ها قدم برمی‌دارید. مطمئنا جلوه و نمایی منحصر به فرد به محیط منزل و یا اداره خود خواهید بخشید. با این حال شما می‌توانید رز شیشه سکوریت به عنوان محافظ در پاگردها و مجاورت پله ها برای جلوگیری از سقوط افراد، استفاده کنید.

 شیشه سکوریت در ساخت پله ها

  • تولید شیشه سکوریت برای بخش ‌های مرطوب ساختمان

یکی دیگر از کاربردهای بسیار منحصر به فرد شیشه سکوریت کاهش خطر آسیب دیدن و افتادن افراد در مناطقی مرطوب از ساختمان همچون کابین حمام و یا نزدیکی وان آب داغ یا سونا است. علاوه بر این شیشه سکوریت به دلیل مقاومت بالا در مقابل حرارت و ضربه بهترین انتخاب به عنوان شیشه حمام، راه پله، پنجره و… است.

  • تولید شیشه سکوریت برای استخر های شیشه ای

امروزه استخرهای شیشه‌ای با دیواره‌های شفاف یکی از پرطرفدارترین انواع استخر در بین مردم هستند و جلوه و زیبایی منحصر به فردی دارند. با این حال برای تهیه این نوع استخرها به علت وزن بالای آب داخل استخر و لزوم مقاومت بالا در این دیواره ها، از شیشه های سکوریت چند لایه یا همان شیشه لمینت استفاده می‌کنند.

  • تولید شیشه سکوریت برای موارد ایمنی

یکی از اصلی ترین موارد کاربرد شیشه سکوریت استفاده از آن‌ در ساخت پنجره‌های بزرگ و ایمن برج‌های آسمان خراش، ساختمان‌های مرتفع و هتل‌ ها است. چرا که از امنیت بالایی برخوردار است و استاندارهای لازم را دارد. شما می‌توانید با توجه به نیاز خود نوع تک جداره و یا دو جداره آن را سفارش دهید. با این که نوع دوجداره آن از مقاومت بسیار بیشتری برخوردار است، اما باید در نظر داشته باشید که این شیشه ها نیز به مانند سایر شیشه‌ها قابل شکستن هستند.

شیشه سکوریت محافظ راه پله

مزایای استفاده از شیشه سکوریت

استحکام بالا: اصلی ترین ویژگی و مزیت این نوع شیشه نسبت به دیگر شیشه‌ها، قوی‌تر بودن آن است. در واقع فرآیند تولید شیشه سکوریت باعث شده تا پیوندی قوی بین مولکول‌ها در شیشه ایجاد شود. از این رو می‌توان از آن به عنوان یک سطح قوی مورد استفاده قرار داد.

دوام و عمر بیشتر: با توجه به مقاومت بالا در مقابل حرارت و ضربه، این شیشه از دوام بیشتری نسبت به شیشه های معمولی برخوردار است و می تواند تغییرات آب و هوایی شدید همچون بادهای قوی و باران های سنگین را تحمل نماید.

ایمنی: در زمان استفاده از شیشه سکوریت دیگر نگرانی از بابت شکستن آن و خطر تکه‌های شکسته شده نخواهیم داشت. زیرا پیوند مولکولی که در طی ساخت شیشه ایجاد می شود، باعث می‌شود تا در زمان شکسته شدن، شیشه به قطعات ریز و بدون لبه تیز تقسیم گردد. در واقع می‌توان گفت شیشه سکوریت یکی از امن ترین شیشه‌های جهان است. 

مقاومت در برابر حرارت: یکی دیگر از مزایای این نوع شیشه که در طی فرآیند سکوریت سازی رخ می‌دهد، افزایش مقاومت حرارتی آن به دما است. به طوری که در نهایت پایداری حرارتی شیشه سکوریت دو برابر بیشتر از شیشه معمولی خواهد شد.

تمیز کردن راحت‌تر: یکی از مزایای منحصر به فرد این نوع شیشه سادگی تمیزی و پاک کردن آن است. علاوه بر این از آنجایی که پس از شکستن به قطعاتی ریز و بدون لبه تیز شکسته می شود، می‌توان آن را به راحتی جارو کرد و بدون ترس از بریدن تمیز نمود.

 

ویژگی های شیشه سکوریت

  • ضخامت

یکی از ویژگی‌های مهم شیشه سکوریت، ضخامت آن است که می‌تواند بر مواردی چون عایق بندی صوتی و حرارتی، مقاومت و البته هزینه محصول نهایی تأثیر بگذارد. هر چه که ضخامت شیشه بیشتر باشد، مقاومت بالایی نیز در مقابل حرارت، ضربه و عبور صدا خواهد داشت. با این حال شیشه سکوریت را می‌توان در ضخامت‌های مختلف و از ۴ تا ۲۰ میلیمتر تولید کرد که در این بین ضخامت ۱۰ میلیمتر، ۱۲ میلیمتر، ۱۶ میلیمتر، ۱۸ میلیمتر و ۲۰ میلیمتر از رایج ترین ضخامت ها در تولید شیشه سکوریت هستند. و هر کدام برای مصارف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال برای تولید شیشه سکوریت‌های دو جداره اغلب از دو صفحه شیشه با ضخامت ۱۰ میلیمتری استفاده می‌کنند؛ به همین جهت مقاومت شیشه دوجداره بیشتر از حالت تک‌جداره آن خواهد بود.

  • رنگ

امروزه شما می‌توانید شیشه سکوریت را نیز به مانند شیشه‌های معمولی در رنگ های دلخواه خود سفارش دهید. شیشه سکوریت در انواع رنگ هایی همچون برنز، دودی، سبز، آبی، برفی و بی رنگ قابل ساخت است اما نوع بی رنگ آن امرزره مورد توجه قرار گرفته و رایج‌تر است.

علاوه بر این شما می‌توانید از شیشه سکوریت مات نیز در پارتیشن بندی‌ها و یا درب های مختلف مورد استفاده قرار دهید. با این کار در ضمن جداسازی فضای داخلی خود، خواهید توانست تا نور را نیز به خوبی در محیط جریان دهید.توجه داشته باشید که رنگ و ضخامت شیشه سکوریت بر روی قیمت آن نیز تأثیرگذار خواهد بود.

رنگ شیشه سکوریت

  • وزن

شیشه های سکوریت با شیشه‌های معمولی از نظر وزنی هیچ تفاوتی ندارند. با این که بسیاری از افراد تصور می‌کنند که شیشه سکوریت باید سنگین تر باشد، اما چنین نیست. شیشه‌های سکوریت از نطر رنگ و شفافیت نیز به مانند شیشه های معمولی هستند.

  • مقاومت

یک شیشه سکوریت مطابق با استانداردهای بین‌المللی شیشه باید بتواند فشاری در حدود ۴۴۵۰۰ نیوتن و یا بیشتر را تحمل نماید. با توجه به نحوه ساخت این نوع شیشه، باید بتواند تا از عبور گرما و سرما و صدا جلوگیری کرده و در مقابل ضربات متعدد نیز دوام آورد.

 

قیمت خرید آنلاین شیشه سکوریت

شیشه سکوریت در مقایسه با شیشه‌های معمولی قیمت‌ بالاتری دارد. در واقع ویژگی‌های منحصر به فرد این شیشه‌ و فرآیند سکوریت کردن آن است که نیاز به زمان و عملیات متعددی دارد و همین عامل باعث شده تا قیمت آن افزایش یابد. تولید شیشه سکوریت به صورت صفحات شیشه‌ای با ضخامت استاندارد و ابعاد مختلف صورت خواهد گرفت. شما می‌توانید با تماس و ثبت سفارش، شیشه‌ها را در ابعاد، ضخامت ها و طرح های گوناگون درخواست دهید.

قیمت خرید آنلاین شیشه سکوریت

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x
پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن