انواع شیشه در طراحی دکوراسیون داخلی

 

شیشه یکی از جدیدترین، پر طرفدار ترین و کاربردی ترین متریالی است که در ساخت و طراحی نمای داخلی و خارجی ساختمان ها به کار می‌رود. شیشه در طراحی دکوراسیون داخلی نقش اساسی و مهمی ایفا می کند؛ چرا که از تنوع بالایی برخوردار است و ظرافت و زیبایی خاصی را نیز در کنار مقاومت بالایی که امروزه به آن اضافه شده است به فضا می بخشد.

طراحی فضای داخلی همواره به معنی ایجاد یک محیط مجلل و یک فضای لوکس نیست، گاهی لازم است تا یک طراح داخلی پارامترهای مختلفی را در نظر بگیرد و به این نتیجه برسد که این فضا برای شیک شدن، صرفه جویی در مصرف انرژی و کاربردی بودن نیاز به شیشه دارد.

امروز از شیشه در ساخت موارد بسیار متنوع و متفاوتی در طراحی داخلی فضاها همچون پنجره ها، درب ها، پارتیشن ها به عنوان جدا کننده، سقف ها، دیوارها، کف ها و غیره استفاده می‌شود. لیست قیمت پارتیشن شیشه ای و مشاوره جهت خرید.

با این حال شما ابتدا باید تصمیم بگیرید که شیشه را برای چه هدفی نیاز دارید. سپس می توانید با تماس با کارشناسان ما در ایمن جام دُر، اطلاعات لازم در رابطه با انواع شیشه ای را به دست آورید. ما در این مقاله تصمیم داریم تا انواع شیشه مناسب برای طراحی دکوراسیون داخلی را به شما عزیزان معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

 

انواع شیشه در طراحی دکوراسیون داخلی

 

  • شیشه شفاف

یکی از انواع مختلف شیشه ها، شیشه های شفاف هستند که نما و منظره‌ای واضح و شفاف هم از بیرون و هم از داخل ارائه می‌دهند. از این شیشه می توان در ساخت انواع جداکننده برای درب و پنجره های بزرگ و دیوارهای شیشه‌ای استفاده کرد. استفاده از این نوع شیشه در طراحی داخلی دکوراسیون داخلی باعث خواهد شد تا فضا جلوه و زیبایی خاصی به دست آورد و بسیار بزرگتر از حالت عادی به نظر برسد.

 

  • شیشه لمینت شده

شیشه لمینت

یکی از انواع شیشه که مقاومت بسیار بالایی نیز دارند، شیشه‌های لمینت شده هستند. این نوع شیشه ها در حقیقت از دو یا چند لایه شیشه تشکیل شده و به وسیله یک یا چند لایه پلی وینیل بوتیرال (PVB) به یکدیگر متصل شده‌اند. در واقع از شیشه های لمینت شده در مواردی که ایمنی در کنار زیبایی برای ما اهمیت داشته باشد، استفاده خواهد شد. شیشه های لمینت شده به نحوی ساخته شده اند که دیگر خبری از خرد شدن و ریختن شیشه پس از شکستن آن نیست.

از موارد استفاده از این نوع شیشه در طراحی دکوراسیون داخلی می توان به کف‌پوش های شیشه‌ای، کابین دوش ها و شیشه جلوی اتومبیل ها اشاره کرد. این شیشه‌ها عایق بسیار قوی و مناسبی در مقابل آلودگی و صدا هستند که می‌توان از آن‌ها در تهیه بالکن شیشه ای نیز استفاده کرد؛ چرا که در مقابل تغییرات شدید هوا نیز مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهند.

 

  • شیشه رنگی

شیشه رنگی

شیشه ها تنها در یک رنگ تولید نمی شود و شما می توانید رنگ‌های مختلف شیشه در طراحی دکوراسیون داخلی فضای خود، استفاده کنید. شیشه رنگی نوع خاصی از شیشه است که با توجه به میزان تابش نور مستقیم خورشید، می تواند رنگی روشن تر و یا تیره تر به خود بگیرد.

 

  • شیشه مات

شیشه مات

یکی دیگر از انواع شیشه در طراحی دکوراسیون داخلی، شیشه های مات یا سندبلاست هستند که با وجود عبور نور از خود اما نمای تاری را ایجاد می‌کنند و به همین جهت نمی‌توان پشت شیشه را مشاهده کرد. از این رو این نوع شیشه ها برای حفظ حریم شخصی بسیار مناسب هستند و می توان از آن در محیط هایی همچون اتاق جلسات، حمام ها و غیره استفاده کرد.

 

  • شیشه‌های بازتابنده (آینه ای)

شیشه بازتابنده

شیشه های آینه‌ای یا بازتابنده در سطح خارجی خود دارای پوشش آینه مانند ای هستند و می توانند اشعه نور و گرمای خورشید را منعکس نمایند. اما این قابلیت به معنای بازتاب و عبور نور در فضای داخلی نخواهد شد. از این نوع شیشه بیشتر به عنوان پنجره و درب در نمای ساختمان استفاده می کنند.

 

  • شیشه‌های سازگار با محیط زیست

شیشه سازگار با محیط زیست

یکی دیگر از جدیدترین انواع شیشه ها، شیشه های سازگار با محیط زیست هستند که طراحان دکوراسیون داخلی از آن بیشتر برای طراحی مدرن استفاده می کنند. این شیشه ها در مصرف انرژی و صرفه جویی آن بسیار مفید هستند و از هدر رفتن گرما در زمستان و ورود گرما در تابستان جلوگیری می کنند و به عنوان شیشه های دوستدار محیط زیست شناخته می شوند. این نوع شیشه ها علاوه بر کاهش چشمگیر هزینه ها و صرفه جویی در مصرف انرژی، از آسیب رسیدن به فرش ها و سایر وسایل منزل نیز جلوگیری می‌کند و کیفیت رنگ این وسایل را به خوبی حفظ خواهد نمود.

 

  • شیشه نشکن(سکوریت)

شیشه نشکن یا سکوریت

یکی از مقاوم ترین شیشه هایی که تا به حال انسان موفق به تولید آن شده است، شیشه سکوریت یا شیشه نشکن یا میرال است. این شیشه ها در حقیقت از شیشه های معمولی ۵ برابر محکم تر هستند و مقاومت بالایی در مقابل ضربه و فشار بالا دارند. در صورت شکسته شدن،این شیشه‌ها به قطعات بسیار کوچک و بدون لبه های تیزی تقسیم می شوند و خطراتی چون بریدگی و صدمات احتمالی در هنگام شکستن نیز ندارند.

شیشه سکوریت یکی از مقاوم ترین شیشه های مورد استفاده در صنعت ساختمان سازی است که در مقایسه با شیشه های لمینت شده از قیمت پایین‌تری برخوردار است و در صورت شکستن و خرد شدن، تمیز کردن و جمع کردن تکه های آن بسیار راحت تر است.

شیشه سکوریت یا نشکن یکی از مقاوم ترین شیشه های مورد استفاده در صنعت ساختمان سازی است و در طی یک فرایند و عملیات حرارت دهی به دست می آید. از شیشه سکوریت در مکان هایی که مقاومت و استحکام در مقابل حرارت و همچنین ایمنی مورد اهمیت باشد، به کار می‌رود.

موارد استفاده از شیشه سکوریت:

از شیشه سکوریت بیشتر در صنعت خودرو سازی استفاده می‌شود؛ چرا که مقاومت بسیار زیادی در برابر ضربات و فشار دارد و با هدف جلوگیری از خرد شدن شیشه به قطعات بزرگ در طرفین و عقب خودرو به کار می‌رود.

 

  • شیشه لاکوبل

شیشه لاکوبل

یکی دیگر انواع شیشه در طراحی دکوراسیون داخلی، شیشه لاکوبل است که زیبایی خاصی نیز به محیط می بخشد. شیشه‌های لاکوبل از بالاترین درصد مقاومت در برابر شکسته شدن ساخته می‌شوند و کیفیت بسیار بالایی نیز دارند. همچنین دارای چسبندگی و سختی بالایی نیز هستند که استفاده از آن را در دکوراسیون های داخلی بسیار ساده می کند. شیشه های لاکوبل را می‌توان در رنگ‌ها، طرح‌ها و ابعاد مختلفی سفارش داد. یکی از دلایل محبوبیت زیاد این نوع شیشه ها، انعکاس نور به داخل فضا و بزرگتر نشان دادن آن فضا است.

 

  • شیشه رفلکس

شیشه رفلکس

یکی دیگر از انواع مدرن و جدید شیشه هایی که در طراحی دکوراسیون داخلی به کار می روند، شیشه های رفلکس هستند. خانه هایی که در ساخت آن‌ها از این شیشه‌ها استفاده می‌شود، به عنوان خانه های سبز شناخته می شوند. شیشه های رفلکس ظاهری متالیک دارند و در رنگ بندی های مختلفی در بازار موجود هستند و می‌توانند نور و گرما را دفع کنند. این شیشه‌ها نور و گرمای خورشید را بازتاب کرده و از ورود گرما به ساختمان جلوگیری می‌کنند. به همین جهت به این خانه‌ها، ساختمان‌های سبز می گویند؛ چرا که باعث صرفه جویی در مصرف انرژی در ساختمان خواهد شد. این نوع شیشه در طراحی دکوراسیون داخلی نیز استفاده می‌شود و بیشتر به عنوان شیشه حمام به کار می‌رود. زیرا دلیل خاصیت رفلکسی گرما را به داخل همان برمی‌گرداند و دیگر نیازی به گرم کردن بیش از حد حمام نیست. علاوه بر این استفاده از این نوع شیشه در ساخت پنجره های خانه باعث خواهد شد تا شما در زمستان گرمای بیشتری را در خانه حفظ کنید و خانه خود را گرم تر نگه دارید.

 

  • شیشه مرمریت(stone glass)

شیشه مرمریت

شیشه های مرمریت ظاهر و حالتی شبیه به سنگ مرمر دارند و زیبایی بسیار زیادی را نیز در دکوراسیون داخلی و خارجی ایجاد می‌کنند. علاوه بر این، ضخامت شیشه ها نیز بسیار بالا است و مقاومت زیادی در برابر انواع ضربه و فشار دارد؛ به همین جهت امروزه از این شیشه در کنار طراحی دکوراسیون داخلی به عنوان کانترهای آشپزخانه و نمایی بیرونی ساختمان ها نیز استفاده می‌کنند. این شیشه ها در برابر آب مقاوم بوده و سرما و گرما از مقاومت بالایی برخوردار هستند.

علاوه بر این، شیشه ها در طراحی دکوراسیون داخلی رفلکتیو بوده و در رنگ هایی چون مشکی آینه ای، مشکی بژ، سفید مات و مشکی مات تولید می شوند. همچنین شما می‌توانید در پشت آن چراغ‌های تعبیه کنید و استایلی خاص به فضای خود بدهید.

 

  • آینه دکوراتیو

یکی دیگر از انواع محبوب شیشه‌ در طراحی دکوراسیون داخلی، آینه دکوراتیو است و به عنوان بهترین شیشه برای استفاده در دکوراسیون داخلی خانه به حساب می آید. این شیشه ها در طرح‌ها و رنگ های زیادی در بازار موجود هستند و با توجه به سلیقه مشتری می‌توانند طراحی شوند. شما می‌توانید این آینه ها را به صورت لاکوبل طلایی سفارش دهید و در انواع قاب دار و بدون قاب، در طرح ها، رنگ ها و شکل های مختلف در خانه خود به کار ببرید.

 

  • شیشه استین گلاس(Stained Glass)

استین گلاس

یکی دیگر از انواع شیشه در طراحی دکوراسیون، شیشه‌های استین گلاس هستند. این شیشه ها در حقیقت از قطعات کوچک شیشه رنگی در کنار هم و با استفاده از نوارهای فلزی تشکیل شده اند. این شیشه بسیار زیبا بوده و از آن می‌توان در طراحی درب، پنجره، پارتیشن و غیره استفاده کرد. این شیشه‌ها، تنوع بسیاری دارند و می‌توان در آن‌ها انواع سبک های هنری را اجرا کرد. علاوه بر این فریم های فلزی که برای هر قطعه رنگی ساخته می شوند، باعث خواهند شد تا شیشه ها به صورت کاملاً محکم در کنار هم جوش بخورند و کاری با دوام و محکم را تحویل دهند.

از مزیت های این شیشه می توان به ساختار ترکیب شیشه و فلز آن اشاره کرد که باعث ایجاد مقاومت بسیار بالا در برابر گرما و سرما خواهد شد. تمامی این عوامل باعث خواهند شد تا ما بتوانیم در کنار کاری جذاب و شیک، مقاومت بالایی نیز داشته باشیم.

 

  • شیشه های کنترل کننده انرژی یا Low-E

شیشه های Low_E

یکی دیگر از جدیدترین موارد استفاده از شیشه در طراحی دکوراسیون داخلی، شیشه های کنترل کننده انرژی هستند. در یک طرف این شیشه‌ها لایه Coating نصب شده است که حرارت بسیار کمتری را نسبت به شیشه‌های معمولی منتقل خواهد کرد. همین عامل موجب صرفه جویی بسیار زیاد در مصرف انرژی خواهد شد. از بین شیشه‌ها بیشتر در تزیین و ساخت ساخت ساختمان‌هایی استفاده می شود که نمای زیادی از آن‌ها شیشه تشکیل شده است. این شیشه ها در انواع رنگی نیز تولید می‌شوند که با نام Low-E-Sun شناخته می‌شوند.

 

  • شیشه های طرح دار یا دارای بافت

شیشه‌های بافت دار

انواع دیگری از شیشه ها که با عنوان شیشه های طرح دار یا دارای بافت شناخته می‌شوند، در طراحی دکوراسیون داخلی بسیار محبوب هستند. این شیشه‌ها بیشتر به عنوان شیشه های تزئینی و دکوراتیو به کار می‌روند و می‌توان آن‌ها را در رنگ ها و طرح های مختلف تهیه کرد. از این نوع شیشه ها می‌توان برای حفظ حریم خصوصی استفاده کرد و ظاهر و نمایی زیبا نیز به فضا بخشید.

همان طور که از نام این شیشه ها پیداست، بر روی سطح آن ها نقوش مختلفی طراحی شده است که بنا به درخواست مشتری می توان آن را تغییر داد. علاوه بر این طرح های روی شیشه مانع از دیده شدن اشیا در پشت آن خواهند شد و بیشتر برای اتاق‌های کنفرانس، حمام ها، پنجره ها و رستوران ها به کار می روند.

 

  • شیشه های عایق صدا(آکوستیک)

شیشه های عایق صدا

شیشه های عایق صدا یا آکوستیک، در حقیقت مجموعه ای متشکل از دو یا چند صفحه شیشه هستند که به یکدیگر وصل شده اند و به دلیل وجود یک نوع گاز مخصوص در بین شیشه ها می توانند به عنوان کنترل کننده سر و صدا به خوبی عمل کنند. شیشه های آکوستیک می توانند سر و صدای محیط را تضعیف کرده و کاهش دهند، از این رو بهترین انتخاب برای خانه ها و ادارات و دفاتری هستند که در مناطق شلوغ ساخته شده‌اند.

علاوه بر این هر چه که ضخامت این شیشه‌ها بیشتر باشد، امنیت آن‌ها نیز بیشتر خواهد شد. قدرت این شیشه در مهار صدا حتی از شیشه‌های لمینت نیز بیشتر است.

شیشه آکوستیک امروزه یکی از پرکاربردترین انواع شیشه در طراحی دکوراسیون داخلی و خارجی به شمار می رود و در کنار تضعیف صدا، زیبایی بسیار خاصی نیز به فضا می‌دهد. اکثر طراحان از این شیشه در طراحی دکوراسیون داخلی و مکان‌هایی همچون اتاق های جلسه و اتاق مدیریت استفاده می کنند.

 

کاربردهای مختلف شیشه در دکوراسیون داخلی

همان‌طور که مشاهده کردید، می‌توان از شیشه های مختلفی در طراحی دکوراسیون داخلی استفاده کرد. هر یک از انواع شیشه با توجه به قابلیت، مقاومت و مشخصه‌ای که دارد، می‌تواند در مکان‌ها و برا اهداف مختلفی به کار برود. از کاربردهای مختلف شیشه در طراحی دکوراسیون داخلی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دیوار یا پارتیشن شیشه ای

پارتیشن شیشه‌ای

از شیشه می توان به عنوان یک دیوار یا پارتیشن برای تفکیک فضا ها استفاده کرد و در عین حال فضا را بزرگ تر نیز نشان داد. در بین انواع شیشه، شیشه های دوجداره به دلیل عایق صوتی مناسبی که هستند، بهترین انتخاب برای ساخت دیوار شیشه ای به شمار می‌روند. علاوه بر این، شما می توانید از این شیشه‌ها برای جداسازی فضای کابین دوش و حمام استفاده کنید. همچنین میتوانید شیشه های استین گلاس را نیز برای جدا کردن پذیرایی و سالن خود به کار ببرید. برای مشاهده انواع پارتیشن‌های شیشه‌ای و قیمت آن‌ها کلیک کنید.

استفاده از شیشه در کف

شیشه در کف

یکی از جدیدترین کاربردهای شیشه در طراحی دکوراسیون داخلی، استفاده از آن‌ها به عنوان کف است که در این بین بیشتر از شیشه های لمینت برای این کار استفاده می کنند. کفپوش‌های شیشه‌ای علاوه بر جذابیت زیادی که دارند، از مقاومت بالایی نیز برخوردار هستند و به ایجاد شفافیت در فضا نیز کمک بسیار زیادی می کنند. از کف شیشه ای اغلب و در مکان‌هایی استفاده می شود که بخواهند زیر آن چیزی را به نمایش بگذارند. به همین جهت به دلیل قیمت بالای آن، از آن‌ها در طراحی پاساژها و مکان‌های تفریحی استفاده می‌شود تا هیجان مشتری برانگیخته شود.

ویترین شیشه ای

ویترین شیشه‌ای

یکی دیگر از کاربردهای بسیار خاص شیشه، استفاده از آن به عنوان ویترین ها و دکورهای شیشه ای است. شما می توانید از انواع شیشه در طراحی ویترین برای منزل، مغازه و رستوران و هتل خود استفاده کنید و با این کار فضای خود را بزرگ تر و جذاب تر از همیشه نشان دهید.

استفاده از شیشه در سقف

سقف شیشه ای

یکی از کاربردهای شیشه در طراحی دکوراسیون داخلی، استفاده از آن به عنوان سقف است. شما می توانید با استفاده از شیشه به عنوان سقف در شب از منظره آسمان زیبا دیدن کنید و منظره فوق العاده خاصی را برای خود ایجاد نمایید.

درب شیشه ای

یکی دیگر از کاربردهای شیشه، استفاده از آن به عنوان درب است. شما می توانید از انواع شیشه برای طراحی درب مجتمع ها، پاساژها و مغازه‌های خود استفاده کنید.

میز و صندلی شیشه ای

میز و صندلی شیشه‌ای

یکی دیگر از کاربردهای شیشه به عنوان دکوراسیون داخلی، استفاده از آن در طراحی میز و صندلی های شیشه‌ای است. این نوع میز و صندلی‌ها بسیار مینیمال و ساده هستند و دکوراسیون بسیار منحصر به فرد و لوکس را ایجاد خواهند کرد.

 

مزایای استفاده از شیشه در طراحی دکوراسیون داخلی

  1. امکان استفاده از نور طبیعی در طی روز
  2. افزایش سرعت اجرای نما
  3. کاهش هزینه ساخت در نمای شیشه‌ای
  4. کاهش وزن نهایی ساختمان
  5. افزایش جذابیت و زیبایی در دکوراسیون منزل

 

معایب استفاده از شیشه در طراحی دکوراسیون داخلی

  1. عدم جذب صدا در برخی از انواع شیشه و در نتیجه منعکس کردن صوت و ایجاد محیطی شلوغ و پر سر و صدا
  2. عدم مقاومت بالا در مقابل زلزله و امکان ایجاد آسیبی جدی برای سازه و ساکنان ساختمان
  3. تبادل سریع حرارت به علت ضریب بالای انتقال حرارت و در نتیجه نیاز به مصرف انرژی بیشتر برای سرمایش و گرمایش محیط
  4. عدم مقاومت بالا در مقابل آتش سوزی و حرارت و امکان فروریختن
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 3]
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x
پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن