انواع شیشه ها

انواع مقاومت شیشه ای

پنج نوع اصلی شیشه وجود دارد که برای مقاومت در برابر بار و ضربه با استحکام مختلف شیشه همراه هستند. شیشه مربوط به میزان برخورداری از آن است.

شیشه معمولی

شیشه معمولی ، شیشه پایه است که از فرآیند شیشه شناور تشکیل شده است. با شروع شیشه مذاب ، به روش کنترل شده ، خنک شدن ، سخت می شود. سرد شدن آهسته باعث می شود مقدار استرس بسیار محدودی در شیشه حفظ شود و بنابراین شیشه را می توان در امتداد نمره های عمدی برش داد. شیشه معمولی معمولاً دارای نوری عالی و حداقل اعوجاج نوری است. شیشه می تواند بسیار شفاف ، شفاف یا رنگی باشد. این می تواند صاف ، طرح دار باشد یا سیم را درون آن تنظیم کرده باشد. شیشه های معمولی را می توان به راحتی و در صورت لزوم برش داد ، لبه ، پوشش داده شده با روکش فلزی ، سرخ کردن سرامیک ، رنگ و جوهر و لمینت. شیشه معمولی به عنوان محصول پایه برای تشکیل سایر شیشه های ساخته شده استفاده می شود.

شیشه تقویت گرما

شیشه تقویت شده گرما همچنین به عنوان شیشه های نیمه دما یا نیمه سخت شناخته می شود. فرآیند تقویت گرما شامل برش اول شیشه های معمولی شده به اندازه و شکل مورد نظر ، لبه شیشه همانطور که نشان داده شده است ، سپس شیشه معمولی را تا حدود 650 درجه سانتیگراد (1200 درجه فارنهایت) گرم کرده و سپس آن را به سرعت خنک می کنید. این سرمایش سریع باعث ایجاد استرس در شیشه می شود و یک اهرم فشاری در سطوح شیشه ای و یک لایه تنش در هسته تشکیل می دهد. فرآیند تقویت گرما مقاومت مکانیکی و حرارتی شیشه معمولی را افزایش می دهد و باعث می شود که از نظر تاریخی دو برابر از شیشه های معمولی شده قوی شود. شیشه های تقویت شده گرما باعث کم شدن تحریف شیشه و کمان ناشی از فرآیند تقویت می شوند. پس از شکستن ، این الگوی شبیه به شیشه های معمولی شده است. به جز برش پس از تقویت (با روش های سنتی) می توان شیشه های تقویت شده با گرما را با همان پوشش های ارزش افزوده اضافه و لمینیت به عنوان شیشه معمولی ساخت. شیشه های تقویت شده به طور معمول در مناطقی استفاده می شوند از اعوجاج نوری کم بهره ببرید ، باید از پتانسیل شکستگی خود به خود جلوگیری شود ، نیاز به افزایش مقاومت مکانیکی در مقابل شیشه های معمولی دار ، از شیب دما در معرض استرس حرارتی قرار دارند و کاربردهای شیشه لمینت ای که به الگوهای شکست بیشتری نیاز دارند مانند طوفان ، بالکن (مایع نشده) و انفجار و حفظ شیشه های خرد شده بعد از شکست.

شیشه ی سکوریت

شیشه سکوریت همچنین به عنوان شیشه سفت شناخته شده است. فرآیند خنک کننده شامل ابتدا برش شیشه معمولی به اندازه و شکل دلخواه است ، شیشه را مطابق شکل نشان می دهیم ، سپس شیشه معمولی را تا حدود 650 درجه سانتیگراد (1200 درجه فارنهایت) گرم می کنید و سپس خیلی سریع آن را خنک می کنید. این سرعت خنک کننده بالا باعث ایجاد استرس در شیشه می شود و یک اهرم فشاری در سطوح شیشه ای و یک لایه تنش در هسته تشکیل می دهد. مشخص شدن مناطق در شیشه سکوریت شبیه به تقویت حرارت است اما مقاومت فشاری سطح به طور قابل توجهی بیشتر است. فرآیند معتدل ، مقاومت مکانیکی و حرارتی شیشه معمولی را افزایش می دهد ، و از نظر تاریخی چهار برابر شیشه معمولی را قوی می کند. شیشه سکوریت دار ممکن است باعث تحریف موج و کمان شیشه ای شود که در نتیجه روند تقویت ایجاد می شود. پس از شکستن ، این الگوی منحصر به فرد است به این دلیل که قطعات کوچک مکعبی مانند را تشکیل می دهد که ممکن است در هنگام ضربه از بین بروند اما ممکن است در هنگام مواجهه با بار بعدی از قدرت باقی مانده به عنوان یک واحد شیشه ای برخوردار نباشند. شیشه سکوریت را می توان با همان پوشش های اضافه شده و لمینیت به عنوان شیشه های معمولی و گرما تقویت کرد. شیشه سکوریت معمولاً در مناطقی استفاده می شود نیاز به افزایش استحکام مکانیکی در مقابل شیشه های معمولی و گرم شده ، حفر شده (قبل از معتدل شدن) یا در سیستمهای پشتیبانی نقطه استفاده می شود ، از شیب دما در معرض استرس گرمایی قرار دارند ، و مکان هایی که نیاز به لعاب ایمنی دارند بدون نگرانی در مورد سقوط شیشه ، برنامه های شیشه ای روکش دار که به مقاومت شیشه ای اضافه شده و شکستگی پس زمینه حفظ شیشه می پردازند.

شیشه تقویت شده شیمیایی

شیشه تقویت شده شیمیایی شیشه ای استیل است که توسط یک تبادل شیمیایی یون ها تقویت می شود. فرآیند تقویت شیمیایی شامل برش اول شیشه های معمولی شده به اندازه و شکل مورد نظر ، لبه شیشه همانطور که نشان داده شده است ، سپس لیوان را در محلول غوطه ور می کند که باعث تبادل یونی می شود و در آنجا یون های بزرگتر جایگزین یون های بزرگتر می شوند. این تبادل باعث ایجاد لایه فشاری در سطوح شیشه ای و لایه تنش در هسته می شود. فرآیند تقویت مقاومت مکانیکی و حرارتی شیشه را افزایش می دهد ، اما هیچ ارزش مشترکی در این صنعت برای افزایش مقاومت وجود ندارد. شیشه های تقویت شده شیمیایی تمایل به ایجاد سطح اعوجاج شیشه ای دارند

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 3]
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x
پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن