آیا نصب شیشه­ های دو جداره مقرون به صرفه می ­باشد ؟

امروزه یکی از اولویت ­های زندگی مردم بهینه­ سازی مصرف انرژی است و همه مردم می­ دانند که استفاده از شیشه­ های دو جداره موجب بهینه­ سازی مصرف انرژی می­ شود اما آیا با توجه به اینکه شیشه های دو جداره هزینه­ زیادی را به صاحب خانه تحمیل می کنند، مقرون به صرفه هستند؟ جواب این سؤال به عوامل مختلفی بستگی دارد و راهنمایی ­های ارائه شده در ادامه ی مطلب به شما کمک می کند تا  شیشه های دوجداره راه به نوعی مقرون به صرفه بکاربگیرید.

شیشه دو جداره چیست؟

همانطور که از نامش پیداست شیشه های دو جداره از دو لایه ی شیشه که روی فریم جای گرفته اند، تشکیل شده است اما بهینه­ سازی مصرف انرژی به دلیل لایه ی اضافه ی شیشه نیست بلکه به دلیل فضای خالی و هوای بین دو لایه می­ باشد. شیشه­ های عایق، دارای اهمیت غیرقابل انکاری هستند و در فرانید از دست دادن گرما و یا نفوذ گرما نقش مهمی را بر عهدا دارند. اما چقدر؟ حقایق ممکن است باعث شگفتی شما شود؟

در تابستان یک پنجره ی شیشه­ ای، 100 برابر از یک دیوار عایق باعث نفوذ گرما به داخل ساختمان می­ شود و یک پنجره با ابعاد یک مترمربع به اندازه یک رادیاتور باعث نفوذ گرما به داخل ساختمان می­ شود.

در فصل تابستان یک پنجره ی شیشه­ ای 10 برابر بیشتر از یک دیوار عایق باعث از دست رفتن گرما می­ شود و در خانه­ های معمولی حدود 40 درصد از گرمای ساختمان را هدر می­ دهد.

نرخ انتقال گرمایی که از یک شئ عبورمی­ کند برحسب واحد ضریب u اندازه­گیری می­ شود.

نصب شیشه­ های دو جداره

یک شیشه با ضخامت 3 میلی­متر ضریب آن حدود 509 اندازه­گیری شده است. اما یک شیشه ی دوجداره در مقایسه با آن شامل دو شیشه ی 3 میلی­متری با فضای 6 میلی­متری بین آن ها است که دارای ضریب u حدود 301  می باشد.

فریم­ ها نیز نقش مهمی در ضریب u دارند. یک فریم آلومینیومی معمولاً دارای ضریب u ، 10 می­ باشد. اما یک فریم چوبی دارای ضریب u، 208 است. مقدار گرمایی که هدر می­ رود نیز با ضریب R که نشان دهندۀ میزان جلوگیری از هدر رفتن گرما است محاسبه می­ شود. در مناطق سردتر ضریب R نسبت به ضریب U از اهمیت بیشتری برخوردار است.

براساس محاسبات و تحقیقاتی که در سازمان رتبه­ بندی درب و پنجره در استرالیا (AFRC) انجام شده وقتی که دما 15 درجه سانتی­گراد کم می­ شود در شب یک پنجره یک متر مربعی یک جداره معادل 60510 وات انرژی را به هدر می­ دهد، که با نصب شیشه های دوجداره می توان از به هدر رفتن نصف این گرما جلوگیری کرد .

علاوه بر مواردی که در بالا ذکر شد موارد دیگری بر ضریب  R و ضریب  Uتاثیر می گذارند که به برخی از آنها اشاره می کنیم:

_  گاز آرگونی که در بین دو لایه، تزریق می شود و می تواند تاثیر زیادی در بازده ی گرمایی داشته باشد.

_  بعضی سازنده های درب و پنجره ی  آلومینیومی جدید شرایط ضریب  Uرا تا حد زیادی بهبود داده اند.

ویژگی های فرم های UPVC

_ فریم های  UPVC از ضریب  U بهتری نسبت به فریم های آلومینیومی برخوردارند به طوری که درب و پنجره ی دو جداره هزینه های بیشتری از تک جداره دارند اما نصب پنجره های دو جداره هم باعث بهینه سازی مصرف انرژی می شود و هم در سرمایش و گرمایش طی مدتی باعث بازگشت هزینه های صرف شده جهت نصب شیشه های دو جداره خواهد شد. علاوه بر این شیشه های دوجداره مزایایی دیگری نیز در مقایسه با شیشه های تک جداره دارند :

_ از نفوذ سر و صدای محیط خارج به داخل جلوگیری می کنند.

_ امنیت بیشتری دارند.

_ در طراحی متنوع ترند و زیبایی بیشتری دارند .

_ انعطاف پذیری بیشتری دارند و برای لایه های دو جداره می توان از انواع شیشه استفاده کرد ( برای مثال یک لایه شیشه رفلکس و یک لایه شیشه ضد اشعه uv که در کل از مزیت هر دو شیشه می توانیم استفاده کنیم)

_ روی شیشه بخا نمی نشیند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x
پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن