کوره های تانکی

کوره های تانکی : تولید شیشه با انجام یکسری مراحل مختلف صورت می گیرد . نیاز اصلی در تهیه این ماده، وجود کوره هایی در راستای تولید این محصول می باشد. در این میان، از کوره های تانکی که از رایج ترین و متداول ترین کوره ها در عرصه تولید صنایع شیشه محسوب می شوند ،به کار می رود.

کوره های تانکی

ساختار کلی کوره های تانکی ، به صورت متناوب بوده ومسلما همیشه با حرکت مواد در طی کوره، که طولی در حدود 40متر و با عرض 12 متر است  ، سبب می شود تا موادی که در کوره قرار دارند به جلو پیش بروند و همیشه فضایی برای جایگزین کردن مواد در کوره فراهم باشد. توجه کنید که ظرفیت کوره های تانکی بالا و در حد 1500 تن می باشد.

خاصیت مواد نسوز در داخل کوره ها

مواد نسوز در مراحل مختلف کوره ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. توجه داشته باشید که، مواد نسوز به کار رفته باید در مقابل سایش مواد، از مقاومت و توان بالایی برخوردار باشد، زیرا مواد داخل کوره، دیواره های کوره را تحت تأثیر فشار و سایش قرار می دهند .

مراحل تشکیل شیشه

در مرحله تغییر شکل  شیشه، انتهای شیشه به دستگاه های تغییر شکل شیشه متصل می باشد. در ادامه با انجام یکسری مراحل همانند جداسازی مواد زائد از شیشه و تعیین مواد و درصد شیشه به کار رفته در آن محصول، وارد کوره می شود.

قرار گرفتن شیشه در کوره

قرار گیری شیشه در کوره الزامی است زیرا یکسری از تغییرات جزئی بر روی شیشه همانند تغییرات  خصوصیات روانی و حتی شکل دادن و… با کوره و تحت فشار و گرما امکان پذیر است.

در طی مراحل تولید شیشه در کوره، مواد با ورود به کوره به تدریج گرم و گرم تر می شوند. سپس، با مواجه شدن با گرما و حرارت به طور کامل (100 درجه آب فیزیکی ) شکل خود را از دست می دهند .

ترکیبات شیشه

در مراحل جلوتر در کوره، در حدود 600 درجه، کربنات سدیم و کربنات کلسیم با یکدیگر مخلوط شده و همچنین در درجه حرارت 900 درجه کربنات کلسیم با سدیم سیلیس ترکیب شده و در نهایت در درجه حرارت 1000 متا سیلیکات کلسیم شکل می‌گیرد و با ادامه روند افزایش حرارت (1400تا1500) ذوب و پالایش شیشه در درون کوره به پایان می رسد.

در این مرحله شیشه روان است و ویسکوزیته ی  بسیار پایینی دارد به طوری که، کار کردن با آن امکان پذیر نیست و باید به آن زمان داد تا کمی سرد شده و به درجه حرارتی در حدود  1000 درجه سانتی گراد برسد (حالت خمیری ) تا بتوان سایر مراحل تولید شیشه را بر روی مواد شیشه انجام داد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x
پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن