نحوه ساخت شیشه

آیا تا به حال با نحوه ساخت شیشه آشنا شده اید ؟ یا مقاله ای درباره ی تولید شیشه خوانده اید؟ ما در این مقاله می خواهیم در مورد ساخت شیشه در کوره برای شما توضیحاتی دهیم همراه ما باشید با ادامه ی مطلب:

نحوه ساخت شیشه

هر شیشه برای استفاده در مکان خاصی کاربرد های متفاوتی دارد که هر کدام از آنها دارای ویژگی های منحصر به خود می باشند که این ویژگی ها تغییراتی در مواد و فرایند ساخت شیشه خواهند داشت، ولی ساخت تمامی شیشه ها با مذاب آغاز می شود. در ساخت شومینه ، قهوه ساز ، خطوط لوله گاز ، سرنگ و لیزر نیز می توان از شیشه استفاده کرد.

 

ساخت شیشه

ساخت شیشه

در ابتدا در دمای 1200 درجه ی سانتی گراد درون کوره ، مواد و ترکیبات پیوندهای جدیدی را شکل می دهند سپس گرما و ویژگی های بصری بدست می آورند و همچنین ویژگی های را کسب خواهند کرد که باعث شود در سطح بالایی قرار بگیرند. حال این سوال پیش می آید که در اینجا چه اتفاقی درون شیشه مذاب می افتد که باعث شکل گیری شیشه می شود؟

ساخت شیشه

چگونگی بدست آمدن شیشه

شیشه ها از شن کوارتز که ماده ای معدنی در پوسته ی زمین بوده و معمولا در سواحل یافت می شود و ترکیباتی همچون بور ، آهک و کربنات کلسیم تولید خواهد شد. تولید کنندگان شیشه روی ویژگی های ذاتی عناصر جهت تاثیر گذاری روی خصوصیات شیشه تکیه خواهند کرد برای مثال: ویژگی های شیشه های آلمینوسیلیکات قلیایی با شیشه های فسفاتی یا بروسیلیکاتی متفاوت هستند.

تفاوت بین شیشه های متفاوت نتیجه تعامل بین اجزای شیشه است. نحوه ی ساخت شیشه ترکیبی از علم شیمی و مهندسی کنترل شده و زمان می باشد.

ذوب کردن شیشه

ذوب کردن شیشه

در کوره ی مخصوص ذوب شیشه ،عناصر و ترکیبات مختلفی باهم مخلوط می شوند که معمولا موارد زیر اتفاق می افتد:

  • مواد خام به وسیله ی قیف درون کوره با دمای 1200 درجه ی سانتی گراد ریخته می شود و بعد از گذشت چند ساعت که مواد در مقابل گرمای شدید قرار گرفته عناصر و ترکیبات از نظر شیمیایی تغییر شکل داده وبه حالت مایع و مذاب تبدیل می شوند.
  • تصفیه مواد و ناخالصی ها، بالا بودن دما باعث شده تا گازها و مواد ناخالصی از شیشه مذاب خارج شود. دمای تصفیه به ترکیبات شیمیایی شیشه و کاربرد نهایی آن بستگی دارد.
  • شکل گیری شیشه هنگام خنک شدن ، کاربرد نهایی شیشه روی شکل گیری آن اثر می گذارد؛ شیشه های بروسیلیکات روی قلع مایع شناور شده تا سطح صافی پیدا کند در حالی که لوله ای شیشه ای از طریق یک فرایند طراحی شده مداوم ساخته می شود.
  • گذاشتن شیشه در کوره خنک کننده ، این کار نیز باید با احتیاط کامل انجام شود زیرا ممکن است حین کار ساختارهای شیمیایی شیشه از بین برود و در اینجا شیشه ی شکل گرفته درون کوره ی خنک گذاشته می شود.

نحوه ساخت شیشه

دمایی که برای این شیشه ها در کوره انتخاب می شود همان دمای ابتدایی شیشه می باشد و کم کم کاهش پیدا می کند تا به دمای طبیعی برسد. به دلیل پایین آمدن فشار شیشه باید کاهش دما با دقت انجام شود زیرا این عمل ممکن است ساعت ها یا ماه ها طول بکشد که به نوع و ضخامت شیشه هم بستگی دارد.

  • چک کردن شیشه بعد از خنک شدن توسط کارگر، در این مرحله اگر مشکلی در شکل گیری شیشه وجود داشت می توان آن را دوباره ذوب کرد و شکل داد.
  • پلیش یا صیقل و پردازش روی شیشه ، مانند شیشه های ضد خشی که روی گوشی های هوشمند استفاده می شود.

ورود شیشه به جهان

تولید شیشه از مواد خام نیازمند داشتن علم شیمی و مهندسی می باشد. معمولا شیشه ها برای حفاظت ما از دزدی ، کنترل گرمای محیط داخل و … ساخته می شوند که همگی اینها نیاز به داشتن علم شیمی می باشد. در ساخت شیشه عناصر و ترکیبات مختلفی برای کاربردهای مختلفی به کار می رود اما ساخت همگی شیشه ها با ذوب مواد مذاب شروع خواهد شد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x
پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن