تاریخچه شیشه سکوریت

اخیرا در مقاله‌های منتشر شده در وب سایت ایمن جام فرد به فرایند تولید شیشه سکوریت و همچنین به برخی از ویژگی‌های شیشه سکوریت اشاره کردیم که میتوانید در پست‌های پیوست شده مطالعه کنید. در این بخش میخواهیم به تاریخچه ساخت شیشه سکوریت بپردازیم که مطمئنا برای فعالان این حوزه جالب توجه خواهد بود که از ۵۰۰۰ سال پیش ایرانیان شیشه را می شناختند و از آن استفاده می کردند !‌ با ما در ادامه ی این مطلب جذاب همراه باشید …

تاریخچه شیشه

به طور کلی شیشه قدمتی به اندازه تمدن بشری دارد و فینیقینی ها اولین قومی بودند که از آن در معماری استفاده کردند اما اگر بخواهیم از تاریخچه کلی شیشه در ایران صحبت کنیم باید بگوییم که بقایای شیشه های رنگی و تزئینی در شهر سوخته هگمتانه و تپه سیلک قدمته 5000 ساله ایرانیان را نشان میدهد که از 5000 سال پیش شیشه را میشناختند و همچنین وجود معادن سیلیس در کویر ایران و فراوانی این عنصر ثابت کننده این موضوع می باشد.

اولین نمونه های مشاهده شده از شیشه در ایران جهت نگهداری عطر،‌تندیس های شیشه ای ،‌کاسه و تنگ می باشد که در حفاری های چغازنبیل مربوط به دوره های پیش از تاریخ بدست آمده است. همچنین از تمدن  مارلیک نیز مهره های از جنس شیشه به عمر بیش از ۳۴۰۰ سال کشف شده است و دیگر نمونه های دیده شده ظروف شیشه ای در کاوش های به عمل آمده در لرستان می باشد. اما در زمان هخامنشیان آثاری ساخته شده از جنش شیشه در دست نیست.

تاریخچه شیشه در زمان پیدایش اسلام

در زمان پیدایش اسلام کاربرد شیشه ها به اوج رسیده و در شهر های مانند دشمق و قاهره کارگاه های تولید شیشه بسیاری فعال بودند. به مراتب فنون و تخصص در این زمینه افزایش پیا کرده و ساخت شیشه توسعه یافت. دوره ی سلجوقی اوج صنعت شیشه در ایران به حساب می آید که ظروف شیشه ای بسیاری در آن زمان تولید و استفاده می شد این دوره  از صنعت تولید شیشه در ایران تحت تاثیر کارگاه های شیشه گری دمشق بوده و محصولات این دوره بیشتر ظروف شیشه ای ،‌عطردان های ظریف و گلدان یا جام های تزئینی بوده است. این دوره ی پر رونق در زمان سلجوقی تا هنگام حمله ی مغول ها ادامه  داشت و پس از آن صنعت سفال گری و کاشی کاری رونق گرفت.

تاریخچه شیشه سکوریت

تاریخچه شیشه سکوریت :

تاریخچه شیشه سکوریت در واقع به سال 1903 میلادی برمیگردد که یک شیمیدان فرانسوی به نام ادوارد بندیکس با ترکیبات شیشمیایی نوعی از شیشه را اختراع کرد که دیرتر از سایر شیشه ها میشکند و مدت‌ها بعد موفق به ساخت شیشه‌های بسیار مستحکم با نام شیشه سکوریت شد.

تاریخچه شیشه سکوریت در ایران :

در ایران عمر شیشه‌های سکوریت (نشکن) به بیش از ۴۵سال گذشته بر می گردد و اولین کارخانه‌ای که اقدام به تولید شیشه‌های نشکن یا سکوریت کرد کارخانه شیشه میرال بود که شروع به فعالیت در تهران کرد و از آن موقع به بعد تمایل به راه اندازی کارخانه های تولیدی در کشور، بیشتر شد. از سویی دیگر با توجه به گذشت زمان و استفاده از شیشه‌های میرال باعث شد تا تجهیزات و ماشین آلات تولید شیشه سکوریت (نشکن) که ابتدا از خارج کشور وارد ایران میشد، در داخل کشور در اوایل دهه ۶۰ شمسی تولید شود و مورد استفاده قرار بگیرد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 1]
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x
پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن